De Brienenoordbrug krijgt groot onderhoud en een nieuwe boog

De Van Brienenoordbrug is verouderd en toe aan een opknapbeurt. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten om de Van Brienenoordbrug volledig aan te pakken. Daarbij wordt de boogbrug in de richting van Dordrecht vervangen door een nieuwe boogbrug.

De oude boogbrug wordt op een andere locatie gerenoveerd en teruggeplaatst ter vervanging van de brug in de richting van Den Haag. Daarnaast wordt het bewegingswerk gerenoveerd en worden de bediening- en besturingssystemen van de gehele brug en de brugkleppen van de brug in de richting van Den Haag vernieuwd.

‘Meer dan een brug’

Minister van Nieuwenhuizen: ‘De Van Brienoordbrug is meer dan een brug. Het is een icoon voor de regio, met dagelijks bijna een kwart miljoen passerende voertuigen onmisbaar voor de doorstroming van het verkeer rond Rotterdam. Net als veel bruggen en tunnels in ons land is de Van Brienenoord op leeftijd. Het einde van de levensduur nadert, dus krijgt de brug een grote opknapbeurt. We kiezen daarbij voor een aanpak waarbij we de onderdelen van de brug op een werf bouwen of vernieuwen en daarna in één keer omwisselen. Deze aanpak is veiliger, minder complex en geeft een veel kortere periode van hinder voor het weg- en scheepvaartverkeer dan wanneer we al het werk op de brug zelf zouden uitvoeren.’

Planning andere werkzaamheden Zuid-Holland

Door de kortere werkzaamheden aan de brug is het werk ook beter in te passen in de planning van andere wegwerkzaamheden, ook die van de provincie en gemeentes in Zuid-Holland. Rijkswaterstaat vervangt in de zomervakantie van 2025 de brug richting Dordrecht voor een nieuwe brug. Deze wordt op een andere locatie gebouwd en later, net als de huidige Van Brienenoordbrug in 1989, op zijn plaats ingevaren. De oude brug die nu richting Dordrecht gaat, wordt daar weggehaald, gerenoveerd op een werf en komt op de plek in de richting van Den Haag.

Deze omwisseling, de vervanging van de bediening- en besturingssystemen en de renovatie van de beweegbare delen vinden plaats in de zomervakanties van 2026 en 2027. Tijdens de omwisselingen is tijdelijk 1 brug beschikbaar voor het verkeer. Voor de oude boogbrug in de richting van Den Haag en het bedienhuis wordt een nieuwe bestemming gezocht. Zoals het er nu uitziet, is de nieuwe Van Brienenoordbrug na de zomer van 2027 weer geheel beschikbaar voor het verkeer. Het werk is zoveel mogelijk tijdens de zomervakantie gepland omdat het dan minder druk is op de weg. Tot die tijd wordt de Van Brienenoordbrug goed onderhouden en is deze veilig voor al het weg- en scheepvaartverkeer. Bekijk voor meer informatie de video over de vervanging en renovatie van de Van Brienenoordbrug

Forse opgave

Rijkswaterstaat werkt de komende jaren aan vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen, viaducten, sluizen en tunnels stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud of vervanging toe. Het verkeer is sindsdien enorm toegenomen en vrachtwagens zijn zwaarder geworden. Door renovatie of vervanging werkt Rijkswaterstaat aan de infrastructuur voor de komende generatie(s). Daarbij wordt gebruik gemaakt van slimme en duurzame technieken. Rijkswaterstaat werkt bij deze onderhoudsopgave samen met bijvoorbeeld provincies, gemeenten en marktpartijen.

BRON: Rijkswaterstaat

Nieuws
Previous reading
IJsselmondenaren in de VOC (1700-1800)
Next reading
STREEKARCHIEF TOT NADER BERICHT GESLOTEN! (UPDATE)