De Moordenaar in Islamunda (senioren filmmiddag)

DONDERDAG 8 NOVEMBER, VANAF 14:00 UUR, WORDT EEN GEZELLIGE SENIOREN FILMMIDDAG!
Donderdagmiddag 8 november om 14:00 uur vertoond Cinema Islemunda de interessante historische documentaire
Het Moordenaartje over de stoomtram van de RTM, die Rotterdam jarenlang (1898 – 1966) verbond met de Zuid Hollandse eilanden en Zeeland.
Deze middag is in samenwerking met Streekarchief IJsselmonde en de Historische Vereniging die deze
trammetjes nog onderhoud op Goeree (RTM-museum Ouddorp). https://www.rtm-ouddorp.nl/
Het programma start om 14:00 uur:
1. Inleiding door Cor Boelhouwers (RTM-museum), over de geschiedenis van de RTM, Stoomtram en heerlijke anekdotes.
2. De documentaire De Moordenaar
3. Gezellig napraten met de gratis kop koffie/thee, u aangeboden door Cinema Islemunda
U ziet het vervoer van mensen, goederen en vee, de tram met de stoom- en motortractie, de veren en stations in o.a.
Rhoon, Poortugaal, Den Briel, Puttershoek, e.a.
Ook komt het bekende begin- en eindpunt van de Rosestraat waar tot leven.
Kortom , u proeft weer de sfeer en ruikt weer de rook van het overbekende trammetje.
Een indrukwekkend verhaal van een regio in beweging.

Op 14 februari 1966 staan vele mensen langs het spoor om getuige te zijn van de laatste tramrit tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis.
Voorne-Putten wil eind negentiende eeuw aangesloten worden op het Nederlandse spoornet.
Velen zien het als middel om de handel, landbouw en het toerisme op het eiland een hoognodige impuls te geven. Na jaren discussie komt de RTM in 1898 met een voorstel waar iedereen mee instemt. Het project blijkt een flinke klus, niet alleen de bouw van de Spijkenisse brug, maar ook de aanleg van 40 km spoor over dijken en sloten.
Op Voorne-Putten worden twee lijnen aangelegd. Een noordelijke lijn loopt vanaf Spijkenisse via Heenvliet, Geervliet, Zwartewaal en Brielle naar Oostvoorne en rijdt vanaf 1906. Een jaar eerder begint de dienstregeling van de zuidelijke lijn van Spijkenisse langs Zuidland en Oudenhoorn naar Hellevoetsluis. Na Hellevoetsluis kunnen de passagiers nog verder reizen met de veerdienst naar Middelharnis, die ook wordt geëxploiteerd door RTM.
Succes

De tram brengt een hoop verbeteringen voor Voorne-Putten. Boeren hebben nu een betere afzet van hun producten. Suikerbieten worden met de trams in grote hoeveelheden via Rotterdam naar de suikerfabrieken in Oud-Beijerland en Puttershoek gebracht. "Dat waren enorme operaties elk najaar weer", zo noemt Bob Benschop van het Streekarchief Voorne-Putten. Ook de tuinbouw krijgt door het snellere vervoer een flinke impuls.
Naast de afvoer van bieten en fruit zorgt de tram ook voor een grote aanvoer van toeristen.
Vooral in de zomermaanden stromen de stranden vol met Rotterdamse badgasten die op zoek zijn naar verkoeling.
Zware tijden
In de loop van de jaren ’40 gaat het langzaam bergafwaarts met de tram. De dienstregeling moet in 1944 stoppen door een schaarste in brandstoffen en ander materiaal dat nodig is om de tram te onderhouden. Na de oorlog wordt de tram weer in gebruik genomen, maar dit is van korte duur.
De watersnoodramp zorgt enkele jaren later alweer voor het langdurig stilleggen van de dienstregeling. In de jaren ’50 en ’60 blijkt het onmogelijk de tram te handhaven. De stroom klachten over de vertragingen en geringe betrouwbaarheid van de tram blijft groeien en ook het openbaar vervoer verandert in deze jaren sterk.

In 1961 besluit Rotterdam de aandelen van RTM te kopen om het bedrijf te kunnen ontmantelen.
In 1965 is het dan echt gedaan. Op 23 september wordt de route naar Oostvoorne opgeheven en op 6 november volgt het traject tussen Rotterdam en Spijkenisse.
De route over Voorne-Putten tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis blijft iets langer in gebruik.
De laatste rit op dat traject vindt plaats op 14 februari 1966. Veel tramliefhebbers komen op deze laatste rit af en trotseren de kou en dikke pakken sneeuw om foto’s te maken.