In het nieuwe tweeluik Oorlogsalbums van MAX volgen we, onder leiding van Philip Freriks, een team van experts tijdens hun missie om fotoalbums van onbekende soldaten uit de Tweede Wereldoorlog te herenigen met nabestaanden. Met de foto’s uit het album als enige bewijsstuk proberen de teamleden als historische detectives de identiteit van een Amerikaanse en een Duitse soldaat te achterhalen. Wie waren zij? Naar welke plekken heeft de oorlog ze gebracht en wat is er gebeurd?Oorlogsalbums is te zien vanaf vrijdag 6 juni om 20.30 uur bij MAX op NPO 2.
In Oorlogsalbums probeert een team van experts twee anonieme fotoalbums die online rondzwierven terug te geven aan familieleden. Want nu deze soldaten niet meer leven, gaan ook hun verhalen verloren, hoe pijnlijk en gevoelig die soms ook zijn. Vaak gewone jongens die vochten in de oorlog en hun reis vastlegden op camera, voor zichzelf of familie. Velen van hen waren nog nooit buiten hun dorp geweest, dus er ging een wereld voor ze open.
Deze tweedelige serie is niet alleen een spannende zoektocht naar de oorlogsverhalen van twee soldaten, maar ook een aangrijpende en menselijke serie over het belang van herinneren. Zeker nu we, zoals elk jaar op D-Day (6 juni), weer stilstaan bij de bevrijding van Europa.
Op veilingsites vind je honderden foto’s en fotoalbums uit de Tweede Wereldoorlog van Duitse, Amerikaanse en Canadese soldaten. Er is een levendige handel in albums en ze zijn te koop voor honderden euro's. Het zijn persoonlijke en intieme inkijkjes in de levens van jongens die in hun beste jaren hebben gestreden aan het front. Ook geven de albums een breder beeld weer van de geschiedenis. Hoe komen deze fotoalbums in de handel terecht? Voor verzamelaars en historici zijn ze gewilde objecten, omdat ze uniek historisch materiaal bevatten. Maar het zijn vooral herinneringen uit iemands leven, herinneringen die ooit zorgvuldig zijn afgedrukt en ingeplakt.
Digitale oorlogskaart van Nederland
Veel Nederlanders hebben nog oorlogsfoto's thuis liggen, op deze foto's staan vaak mensen of locaties die niet meer worden herkend. Met de site Oorlogsalbums willen we deze vergeten verhalen zichtbaar maken en de kennis en betrokkenheid van het publiek activeren. Bezoekers kunnen oorlogsfoto's uploaden via de website. De foto's verschijnen in een publieke galerij waar bezoekers elkaars beelden kunnen bekijken, herkennen en aanvullen. De verzamelde informatie wordt weergegeven op een historische kaart van Nederland uit 1945. Deze kaart groeit uit tot een overzicht van persoonlijke én collectieve herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Oorlogsalbums.nl staat vrijdag 6 juni online.
Oorlogsalbums is een coproductie van Omroep MAX, De Haaien en Doerak Film.
Oorlogsalbums (tweedelig)
Vrijdag 6 juni en vrijdag 13 juni Om 20.30 uur bij MAX op NPO 2 Presentatie: Philip Freriks
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.